Monday, May 28, 2012

De la Tom Jobim la favela Vidigal

Brazilian breakfast:).

Saptamana trecuta au fost mai multe premiere pentru mine. In primul rand am tinut o prezentare de matematica in limba portugheza pentru niste studenti de doctorat, colegi de ai mei la cursul unui prof foarte de treaba care are mereu grija de mine si ma incurajeaza in cele mai dragute moduri posibile:). A fost destul de greu insa am reusit:), cand nu reuseam sa vorbesc scriam si s-a inteles, mi s-a spus ca a fost foarte clar si interesant, yey:)! Acum ma pregatesc sa mai tin o prezentare similara la un seminar care se tine in fiecare vineri, Sextas Matematicas, prezentarile sunt pentru audienta generala, studenti si profesori. Sper ca pana atunci, peste 3 saptamani sa vorbesc si mai bine si sa fie si mai clar:)!

Unul dintre lucrurile curioase la limba portugheza mi se pare modul in care sunt numite zilele saptamanii; in toate limbile cunoscute de mine:), apar cam aceleasi tipuri de nume insa in portugheza e un pic mai simplu: de luni pana vineri avem: segunda, terca, quarta, quinta, sexta, in weekend avem sabato si domingo. Zilele "lucratoare" sunt de fapt niste numere:)) in care asa matematiciana cum sunt:) ma incurc mereu pentru ca nu inteleg de ce nu au inceput cu numarul unu (primeira) pentru luni si avem de fapt segunda (a doua).

Duminica am plecat de dimineata de acasa sa ma intalesc cu fetele romancele, Lacramioara si Cornelia la un mic dejun in Copacabana, a fost foarte dragut, era si ceva muzica pe fundal, un mic blocco gen Carnaval cu ocazia unui mars caritabil despre adoptii.

Good opportunity to play some music in Copacabana:).

Am stat ca de fetele la o barfa bine-venita-din pacate nu avem multe cunostinte comunse sa barfim pe bune:))-si o cafea braziliana:).

Little blocco with music and balons:).
Me fruit happy:)!

Pe dupa-amiaza fetele cu plecat cu bicicleta pe plaja:) si eu m-am intalnit cu Jose, amicul peruan, la un film documentar.

Cornelia and Lacramioara on a "special" bike:)!

Am avut ceva emotii pentru ca documentarele pot fi si nereusite insa acesta a fost fantastic. Stiam ca este despre Tom Jobim (Antonio Carlos Jobim) unul dintre cei mai mare muzicieni brazilieni insa nu ma asteptam sa fie atat de frumos! Dupa cum spune si Frank Sinatra in unul dintre clipurile de mai jos, Tom Jobim este unul dintre inventatorii jazzului brazilian, bossa nova. Un alt participant la aceasta "inventie":)) este Vincius de Moraes cu care Tom Jobim a compus, printre altele, melodia Garota de Ipanema. In film apar bucati muzicale scrise de Tom Jobim si Vincius Moraes in interpretarea multor artisti celebri cum sunt Frank Sinatra, Ella Fitzgerald, etc.,  in engleza, italiana, franceza, germana, spaniola si bine-inteles portugheza. Aveti aici un clip cu Frank Sinatra si Tom Jobim, Garota de Ipanema incepe pe la minutul 4.30 insa si ce este inainte merita ascultat:)!

Frank Sinatra si Tom Jobim

O alta melodie care mi-a placut mult si apare in film cantata de multe persoane si in limbi diferite este Aguas de Marco cu Tom Jobim si Elis Regina, o melodie incantatoare despre micile bucurii ale vietii, sa va uitati la fetele lor in timp ce canta, sunt pur si simplu dragalasi:), cred ca e noua mea melodie preferata:)! In film apar multe alte melodii, cele doua amintite sunt poate cele mai faimoase dar si restu sunt destul de cunoscute. Filmul se numeste "A musica segundo Tom Jobim" si daca il gasiti merita vazut, o ora jumatate cu cea mai buna muzica braziliana!

Cristo Redentor from Botafogo beach.

Pão de Açúcar from Botafogo beach.

Aqua de coco? Sure, why not:)?

Pe seara m-am intalint iar cu fetele prin Ipanema si dupa o aqua de coco ne-am mai intalnit cu un amic englez de la IMPA si un grec amic a lui Lacra si am plecat spre favela Vidigal unde stiam noi ca sus de tot pe munte este un fel de hostel unde mai sunt petreceri sau pur si simplu mergi la un suc si admiri privelistea. Aceasta favela este un pic mai "tourist friendly"si are o priveliste spectaculoasa catre plaja.

View of Vidigal Favela from Ipanema Beach.

View of the beach from Vidigal.
Pana am ajuns noi la locul cu sucul, Alto de Vidigal, a fost putina aventura:), nu e lucru usor de ajuns in varful unei favele. Am luat mai intai un van de oras:) care ne-a lasat la baza muntelui Vidigal si apoi pentru a ajunge sus aveam de ales intre inca un van de favela:) (nu stiam pe atunci de unde sa-l luam), un taxi sau motociclete. Erau multi "localnici" echipati profesionist cu un fel de uniforme si bine-inteles motocicletele care faceau ture in sus si jos prin favela pentru curiosi ca noi, localnicii au probabil toti motobcicleta. Cei curajosi au plecat cu motocicleta, ceilalti cu un taxi cam claie peste gramada ca sa incapem toti si de aici sa te tii! Inclinatia este de peste 30 de grade, strada ingusta cu loc numai pentru o masina si curbe cat incape plus ca nu prea stiam unde mergem, cei care fusesera nu isi mai aduceau aminte exact, e de inteles avand in vedere ca favela e ca un mic labirint in care pare destul de usor sa te pierzi. Intr-un final am ajuns la locul cu pricina si privelistea era spectaculoasa, cam ca in poza de mai sus insa noaptea:)). E un loc placut cu muzica buna, am baut caipirinha si am mancat cate o clatita cu ciocolata de favela:), am stat la povesti si am schimbat impresii despre experienta braziliana:).

La plecare habar nu avem cum sa coboram si astfel am interactionat cu ceva localnici care au fost foarte dragut si amabili, am ramas impresionata de cat de simpatici sunt de altfel toti cei intalniti in mica expeditie de aseara. Multe case rasunau de muzica si petreceri, toata lumea era pe afara, fie la cate unul dintre micile baruri care se gaseau peste tot, fie pe terasa casei, era o amosfera totala de veselie. Muzica ascultata in favele in general se numeste funk si poate sa fie cel putin interesanta, versurile nu sunt foarte decente:) si ritmul are de multe ori influente hip-hop; primul clip de mai jos e filmat intr-o locatie mai selecta, prin favele atmosfera e un pic diferita:).

Type of funk, also called sertanejo universitario:)!

"Real" type funk:).

Mix of the two of the above:).

Am vazut si un loc unde era o petrecere foarte mare, toata lumea dansa de mama focului, nici nu ziceai ca e duminica seara si ne trezim de dimineata sa mergem la servici:). Lacramioara imi spunese ca prin favele cele mai bune petreceri (baile funk) sunt duminica si eu nu intelegeam de ce, ma gandeam ca lumea lucreaza luni, se pare ca in favela lucrurile merg altfel, plus ca multi dintre ei nu lucreaza:) nici luni nici marti:). Mi-a placut mult atmosfera si faptul ca toti au fost super prietenosi si de ajutor, nu am simtit niciodata ca am fi intr-un loc periculos, toti erau prea concetrati sa fie danseze si sa se simta bine. Am aflat pana la urma ca putem cobora tot cu un van sau cu motocicleta pentru cei curajosi:). Vanul a fost foarte haios, aveam impresia ca sunt intr-un film:), si mi s-a parut incredibil cum conducea tipul, ce-i drept era un van mic dar pentru cat de intortochiate si inclinate sunt strazile imi dau seama ca trebuie sa fii cel putin expert, are cu siguranta toata admiratia mea:).

On our way to Vidigal.

A bit of favela architecture:).

Some favela art:).

Favela visitors:) or gringos:).

Type of van that goes up and down Vidigal:), without the flowers of course:).

Cornelia a facut multe poze si sa pare ca se pricepe sa le asambleze si sub forma de filmulete, daca vreti sa vedeti cum a fost aveti aici:  Gringos in Vidigal:). Am ramas impresionata de atmosfera din favela, oamenii de acolo nu au nici case mari, nici masini luxoase, insa sunt veseli si prietenosi si pare ca stiu sa se simta bine chiar daca nu au multe lucruri sau reusite profesionale.

Si uite asa am vazut si invatat intr-o zi cat altii in zece:), intr-un fel ma bucur ca am fost putin ignoranta inainte de a veni in Brazilia, acum de cate ori descopar ceva ma bucur foarte mult si cred ca imi prinde bine sa vad viata si sub alte aspecte, sa nu mai zic de interactiunea cu muzica braziliana care plecand de la Tom Jobin si pana la muzica funk din favele este extrem de bogata si surprinzatoare:).

4 comments:

1. Você passou um dia certamente fascinante. Muito da cultura carioca para um só dia ;). Eu misturaria essos paisagens que você olhou com a música de Tom Jobim. Eu sempre que escuto essa música entendo por quê ele fiz música tão bela.

ReplyDelete
  2. iubesc tot ce ai scris,ador garota de Ipanema,ador funk-ul lor,bossa nova...asta e melodia mea preferata:http://www.youtube.com/watch?v=fl2WJdn3qOE(am ascultat-o chiar in drum spre guaratiba de ziua mea in masina Tacianei,doar o coincidenta fericita;;))
    apropo de numele zilelor in portugheza:))mi s-a parut atat de amuzant ca nu incep numaratoarea cu unu,dar probabil au facut un studiu si au vazut ca oamenii erau prea deprimati cand stiau ca dupa domingo urmeaza primeira si au zis ca ar fi mai productiv sa dea impresia ca saptamana a inceput deja:)))...stii tu,luni nici iarba nu creste:)))
    parabens pt prezentare,stiu foarte bine ca poti fi clara in multe limbi (chiar daca e vorba de matematica;))...
    adooooooooooooooooooooooooreiiiiii!!!OBRIGADAAAAA:*:*:*:*:*

ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc Didina, ma bucur ca ti-a placut, cred ca e clar ca trebuie sa vii si tu aici cat de repede, asa pasionata cum esti de tot ce inseamna carioca:)! Super tare explicatia cu ziua saptamanii, makes sense, "segunda" are un impact psihologic mai mic:)!