Thursday, February 14, 2013

De Carnaval

Finalul de an 2012 a fost incarcat si obositor, nu am mai avut energie decat pentru strictul necesar, cred ca e putin normal dupa ce am schimbat un continent, o limba, o cultura si mai ales anotimpurile :) nici acum nu imi e clar ce anotimp e in februarie!

In luna noimebrie am fost la o conferinta in Aracaju, un oras foarte dragut si cochet in nord-estul Braziliei, faimosul nord-est unde viata e si mai frumoasa decat la Rio, asa zice lumea, eu abia astept sa mai merg si in alte locuri sa verific :). Cu siguranta temperatura este grozava, 27-28 de grade tot timpul anului si au un suc grozav de cajá care seamana foarte mult cred eu cu nectarul de corcoduse pe care il facea bunica mea la tara:).

In afara de frumusetea orasului cu cer albastru, plaje linistite, oameni calmi si zambitori am fost impresionata de curatenia impecabila. In ultima zi chiar m-am ratacit putin si am tot schimbat autobuze, am vazut cam tot orasul 3 ore din autobuz in autobuz si am putut verifica cum arata cel mai curat oras pe care l-am vazut vreodata. Nu am vazut nici macar o hartiuta minuscula pe jos, la un moment dat am trecut pe o strada cu ateliere mecanice unde totul stralucea de curatenie. Am ramas profund impresionata, e foarte clar ca oamenii de acolo sunt foarte atenti sa nu arunce pe jos, sigur ca si firma care face curatenie este cu siguranta eficienta insa sunt convinsa ca si oamenii au foarte multa grija sa pastreze.

Relaxing day in Mangue Seco
The beauty of nature.

Dunes of white sand in Mangue Seco

The symbol of Aracaju city, the Caju nut :).



Shrimp moqueca :), uma delicia nord-estina.

Acerola fruits, sour but yummy :).


 In ultima zi am fost pe insula Mangue Seco, cu dune albe de nisip, o plaja superba si multa, multa liniste. Desi am fost singura, in sensul ca nu mai era nimeni cunoscut in autobuz m-am simtit excelent, brazilienii sunt extrem de prietenosi si au avut bine grija de mine. Asta este unul dintre lucrurile pe care le apreciez la brazilieni in general, usurinta cu care comunica, nu exista sa stai 10 secunde langa un brazilian, fie la semafor, fie intr-un lift si sa nu zica ceva, sa nu intrebe ceva sa sparga tacerea uneori stanjenitoare care apare. Eu am fost mereu prietenoasa si mi-a fost usor sa vorbesc cu oricine dar in ultimi ani cred ca incepusem sa pierd aceasta usurinta, acum mi-am revenit :).

A fost un an lung si dificil dar numai in sensul bun :). Mi-a luat ceva sa ma adaptez si sa inteleg cum functioneaza lucrurile insa cred ca am depasit ce era mai greu. Aici multe lucruri sunt foarte diferite, nu neaparat mai rele sau mai bune, doar diferite. Dupa 30 de ani in care creierul meu era programat intr-o anumita directie, unele schimbari au fost destul de greu de acceptat si nu pentru ca nu as fi vrut ci pentru ca exista o rezistenta interioara involuntara, nu poti accepta ca ce e in fata ta e diferit si chiar opus de tot ce stii tu si totusi e ok sau chiar mai bine decat ti-ai fi putu imagina.  Un exemplu foarte mic si "nevinovat":)), in luna decembrie incepusera sa apara decoratii de Craciun si mi-a fost foarte greu sa ma obisnuiesc ca e luna decembrie, ca vine Craciunul si noi tot in pantaloni scurti si tricou suntem. Imi aduc aminte ca nimerisem intr-o zi un autobuz cu decoratii, m-am uitat la ele tot drumul pana acasa, adica o ora si tot nu intelegeam ce se intampla si de ce e plin autobuzul de beteala, efectiv ma durea capul :)).

Mult timp in Romania m-am simtit un om anormal. Cel putin in Bucuresti, de exemplu, unii oameni au tendinta de a se impinge sa zicem la metrou. Exista multa alte situatii in care oamenii sunt extrem de nepoliticosi si am refuzat mereu sa ma alatur celor care spun ca daca toata lumea impinge atunci am si eu dreptul sa ma imping. Am tacut mereu si am zis ca trebuie sa inteleg, oamenii sunt saraci, au viata grea si nu am nici un drept sa zic nimic. Acum insa cred ca am castigat dreptul sa zic si eu ceva :)). In Brazilia locuiesc 200 de milioane de oameni din care 90% mai saraci decat multa lume din Romania si cu siguranta muuuult mai saraci decat bucurestenii. Cu toate acestea, desi saraci si needucati, in sensul ca multi nici macar nu stiu sa citeasca, brazilienii sunt extrem de politicosi, nu se imping, nu se rastesc, nu trantesc, nu tipa, sunt zambitori si atenti si mereu gata sa te ajute. Cu siguranta ca au si ei zile proaste ca oricare dintre noi insa nu isi arunca frustrarile si nemultumirile pe oameni necunoscuti. Asta mi se pare remarcabil si au toata admiratia mea. E pur dorinta de a respecta, nu are nici o legatura cu nivelul de educatie sau contul din banca. Oamenii care imping pentru ca si altii imping, injura pentru ca si altii injura, clanxoneaza pentru ca si ceilalti o fac nu prea mai au argumente in fata mea, am acum 200 de milioane de motive sa nu-i cred ca au dreptul sa fie nepoliticosi si sa nu aiba consideratie pentru oamenii din jurul lor. Si brazilienii au probleme si nemultumiri cum are toata lumea insa ei reusesc cumva sa nu strice ziua nimanui. E adevarat ca de mult ori exista un miliard de probleme absurde si imposibil de rezolvat in fiecare zi insa nu vorbeste nimeni urat si nu te ia de sus. Inveti sa accepti ineficienta sistemului si sa nu te mai superi, atat timp cat ti se vorbeste frumos inveti sa ai rabdare si sa-ti dai seama ca pana la urma ca te enervezi sau nu tot atat dureaza deci mai bine stai calm si nu mai acumulezi energie negativa.

Carnavalul nu este doar muzica si costume si 100% energie pura ci este mai multe decat toate magie. Timp de o saptamana nu mai exista bariere de limba, nationalitate, preferinte, clasa sociala, etc. exista doar naturalete, simplitate si umanitate, posibilitatea de a vorbi orice cu oricine, senzatia ca timpul si limitele nu mai exista, ca suntem toti la fel de speciali si importanti, e foarte greu de descris in cuvinte insa sunt foarte bucuroasa ca am avut sansa sa ajung aici si sa vad ce inseamna. Au si brazilienii problemele lor insa un lucru stiu sa faca bine, sa se bucure si mai ales sa-i contagieze si pe altii cu pofta lor de viata, cu energia si cu naturaletea cu care interactioneaza cu toata lumea. Hartiile dureaza la infinit :) dar sunt capabili sa organizeze impecabil evenimente la care participa milioane de oameni. In afara de parada scolilor de samba de pe Sambodrom care este uluitoare prin forta si energie, in timpul carnavalului se organizeaza peste 3000 de petreceri de strada, bloccouri, unele statice ca un fel de concerte dar marea majoritate itinerante care se plimba si danseaza ore in sir pe strazi, sunt bloccouri de toate marimile, de la cateva sute de oameni la cateva milioane. Cu toate acestea totul functioneaza perfect, nu apare nici cea mai mica problema ca sa te faca sa ridici o spanceana si sa nu fii multumit.

Cred ca lucrul pe care il apreciez cel mai mult la Brazilia este ca te invata valoarea simplitatii in sensul in care simplitatea, opusa complicatului degeaba si despicarii firului in patru, te lasa sa te bucuri mai mult de tot ce este in jur. A simplifica lucruri care par imposibil de simplificat inseamna un fel de eliberare, in primul rand din mintea noastra care, imi este si mai clar acum, este de cele mai mult ori raspunzatoare atunci cand ne simtim inghesuitit sau blocati sau pur si simplu obositi de rationamente complicate sau ingrijorari inutile. Brazilienii traiesc pentru ziua de azi, la ziua de maine se vor gandi maine, acum traiesc momentul si se preocupa de lucrurile neplacute doar atunci cand sosesc, nici o secunda inainte :)). In general, in Rio nu exista notiunea de stres, chiar daca apar mereu situatii frustrante si neplacute, ele dispar rapid si nu se acumuleaza, nu iti intra in sistem si te amarasc mai mult decat este cazul.

Cred ca avem destula filozofie pentru un an de acum incolo :)), sa lasam filozifii cu filozofiile si noi sa ne bucuram de toti oamenii frumosi din jurul nostru si de toate momentele frumoase pe care le primim sau pe care le cream iar cu restul ne descurcam noi. Daca pot brazilienii putem si noi :)). Pun si cateva linkuri cu poze de la parada scolilor de samba, anul asta nu am mai gasit bilete ca ne-am trezit cam tarziu da la anul o luam din timp si vom fi acolo :))!

The Winners: Vila Isabel

Runner Up: Beija-Flor

Manguiera, the most popular samba school

Si pentru cine inca nu a vazut pozele de pe facebook, Carnavalul fotografiat de mine :).

My Carnaval :)


No comments:

Post a Comment